3 manieren om beter voor jezelf te zorgen. Zonder je (pleeg)gezin tekort te doen

Ik wil dan het liefst uitroepen: JA, het is de juiste keuze. Deze kinderen en hun ouders hebben jouw inzet zo hard nodig! Het helpt hen hun leven weer op de rail te krijgen. Maar… wat hebben ze aan een uitgeputte pleegouder. Die niet goed voor zichzelf zorgt? Dan liggen er straks twee gezinnen in de lappenmand.

Daarom trakteer ik vandaag alle pleegouders die teveel van zichzelf hebben gevraagd op een drie nuttige tips. Om ook in hectische tijden dicht bij jezelf te blijven. En lief te zijn voor zichzelf, zonder dat je gezin daaronder hoeven te lijden:

 

Tip 1: Ga spelen

Ja, je leest het goed! Laat de afwas een half uurtje langer staan, verschoon de bedden pas morgen en ga lekker spelen met je kind(eren). Spelen helpt je supersnel ontstressen. Van welk spel werd je vroeger blij? Vaart maken op de familieschommel? Trampoline springen? Tikkertje spelen? Sleetje rijden van de dijk? Stoeien in de duinen? Een kietel- of kussengevecht? Daag je kinderen uit en ga spelen! Wedden dat je je na een half uur spelen en ravotten vrolijk, moe, ontspannen en voldaan voelt !. En… je maakt je kids er superblij mee!

 

Tip 2: Zet je telefoon in de vliegtuigmodus

Start jouw ochtend nog voordat je aangekleed bent al met whats apps, facebook en linkedIn meldingen. En vult de hele voormiddag zich met mails, telefoontjes en blogberichten? Zet je telefoon in de vliegtuigmodus. Bijvoorbeeld tot 10 uur. Zo begin je je dag zonder digitale afleidingen en kun je je aandacht richten op je gezin. Wat voor lekkers je voor ontbijt wilt eten. En hoeveel zin je kids in hun schooldag hebben. Jouw echte wereld, in en rond je huis, heeft zoveel meer mooie verrassingen dan de virtuele. Je zult merken dat het humeur van jou en je kinderen met sprongen verbeterd. Als je tijd neemt om elkaar te zien en te horen.

 

Tip 3: Omring jezelf met positieve mensen

Niets is zo energieslurpend als zeurende, klagende mensen om je heen. En de grap is: Die mensen heb je zelf in je leven gelaten. Begin daarom vandaag nog met het ontwikkelen van een verfrissend netwerk. Van mensen waar je vrolijk en energiek van wordt. Mensen bij wie je jezelf kunt zijn. Die je helpen om de verantwoordelijkheden en taken die je als pleegouder ervaart vol te houden. Ook in December!

Hoe doe je dat? Simpel: Vraag jezelf af in hoeverre de mensen om je heen voor je klaarstaan als het niet goed gaat met jou of je (pleeg)gezin? Bij een dikke ‘Nee’, minimaliseer je het contact met deze persoon. En ga je op zoek naar mensen die je oppeppen en troosten. Bij een volmondige ‘Ja’ richt je je positieve aandacht (nog meer) op de relatie met deze persoon.

 

Dat waren de drie tips!

Ga er lekker mee aan de slag en merk dat je je beter gaat voelen.

 

Maar dat was het nog niet helemaal…

Ik heb nog veel meer tips om gelukkiger en energieker te worden als pleegouder. Verschillende keren per jaar start ik, -gratis voor pleegouders,– de unieke online PLEEGPOWERCHALLENGE. Een maand lang om de paar dagen, daag ik je uit. Met inspirerende opdrachten die je helpen om beter voor jezelf te gaan zorgen.

Doe lekker mee. Net als de honderden andere pleegouders. En wordt de uitgebalanceerde pleegouder die je graag wil zijn!

Binnenkort kun je je weer inschrijven. Maar als je niet kunt wachten, kun je me alvast een mailtje sturen: e.engelhart@pleegzorgadvies.nl. Je krijgt dan een bericht als we weer van start gaan.

 

En ken je nog andere pleegouders die wat kunnen hebben aan deze uitdaging? Stuur deze blog dat vooral door!

Graag tot de challenge, of een ander moment!

 

Eline Engelhart, Pleegzorg Advies Nederland.